Paradigmas y términos: Cloud Computing

En Wikipedia encontramos la definición más técnica “Cloud computing is a computing paradigm shift where computing is moved away from personal computers or an individual application server to a “cloud” of computers. Users of the cloud only need to be concerned with the computing service being asked for, as the underlying details of how it is achieved are hidden. This method of distributed computing is done through pooling all computer resources together and being managed by software rather than a human.

Y por medio de otros actores nos llegan reflexiones de tendencias y  evoluciones. Por ejemplo el CEO de Google (Eric Schmidt) nos cuenta como ven el Cloud Computing desde la indústria de las búsquedas y la publicidad en Internet. “It starts with the premise that the data services and architecture should be on servers. We call it cloud computing – they should be in a ‘cloud’ somewhere. And that if you have the right kind of browser or the right kind of access, it doesn’t matter whether you have a PC or a Mac or a mobile phone or a BlackBerry or what have you – or new devices still to be developed – you can get access to the cloud […] And so what’s interesting is that the two – cloud computing and advertising – go hand-in-hand. There is a new business model that’s funding all of the software innovation to allow people to have platform choice, client choice, data architectures that are interesting, solutions that are new – and that’s being driven by advertising.” Google lanza software online de forma habitual y a coste cero para el usuario : Google Maps, Google Docs, GMail , … El objetivo es la captación del mayor número de usuarios en sus “Cloud Applications” con muy buenas herramientas y financiadas a través de los sistemas de publicidad que ponen en marcha internamente.

Enrique Dans referencia un artículo de BusinessWeek, donde se dice que Amazon se destaca, a pesar de ser más pequeña, por ser la primera empresa que fue capaz de comercializar este tipo de servicios directamente al público.

Otro ejemplo de Cloud Computing es Zoho.

Opino que el modelo de negocio que apuntaba Schmidt en el verano de 2006 es que el que están adoptando muchas empresas con intereses en Internet. Si reducimos al absurdo y suponemos la relación con otras personas una necesidad al mismo nivel que el crear un documento vemos que las redes sociales online son el ejemplo y quizás el mayor atractor para esos usuarios que acabarán financiando las “Cloud Application”.

Por otro lado si el negocio esta en la publicidad, Google ha dado un paso más allá (que está por ver si tendrá éxito) con su OpenSocial  apostando porque no es necesario controlar esa red social de usuarios para obtener el beneficio si como dice Schmidt han conseguido tener una de las redes de publicidad más fuertes de la red.

Advertisements

One Response to “Paradigmas y términos: Cloud Computing”

  1. Pages tagged "habitual" Says:

    […] online community. The best part is … it’s all 100% free! Check them out here: Join Hey Nielsen! Paradigmas y términos: Cloud Computing saved by 1 others     shikamaruntemari4evr bookmarked on 01/09/08 | […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: